Seara cand vin culorile

“Seara cand vin culorile / The evening when the colors are coming” este o lucrare realizata in mix digital (pixopictura). Scopul genului este de a demonstra ca grafica digitala poate fi o forma independenta de arta, cu o forta de expresie net superioara fotografiei din care se extrage. Din cauza limitarilor obiective, fotografia este fortata sa semnifice numai prin alegorie si paralela; puterea ei de expresie a se reduce la simbolism. Tehnica digitala impinge granitele de expresie pana la limitele imaginatiei, aidoma picturii. Tot ce poate fi imaginat, ia imagine. Orice impresie si orice expresie, orice idee si orice sentiment poate lua forma si poate fi pus pe perete. Limita, singura ramasa, singura cu adevarat existenta, e viziunea artistica.

Pixopictura este o explorare de margine, pe conturul dintre pictura si fotografie, dintre desen si culoare. Poate n-am inventat eu o asemenea tehnica; desi n-am vazut-o pe nicaeri, cu siguranta lucrari de o asa factura mai exista prin calculatorul cuiva. Ideea de a le uni pe cele doua in ceva si mai valoros este prea tentanta pentru ca ea sa nu fi sedus deja alti artisti. Ce stiu cu certitudine este ca, venind din capatul celalat, din pictura, Gerhard Richter a exploatat exact aceeasi limita. Numai ca el a pictat fotografii. Expresia si forta artistica, la Richter, au fost saracite in explorarea acestei limite, sensul la el fiind dinspre arta grea spre arta facila, fotografia. El a facut, programatic, o denudare a simbolului, lucru pe care nu il aprob, exact cand arta grea, intensiva, ezoterica, era in cautarea unei formule si a unei materii prin care sa disemineze rapid si masiv.

De cealalta parte, tehnica digitala este un sigiliu regal cu care oamenii de azi sparg nuci. Grafica digitala este trimisa sa orneze sreenuri de computer sau este pusa la munca pentru curiozitati si bestiare SF si horror. Excelenta deja din punct de vedere tehnic, ea ezita (in general) sa treaca pragul de la techne la ars. Pe pragul dintre cele doua, eu incerc un pas.

Daca e un prag sau o dimensiune in sine, asta e ceva ce va hotara gustul public. In acest moment, preocuparea este pentru mine sa arat cum vin culorile.

Lucrarea de fata are doua variante, una in proportia 20×30 (reprodusa mai sus), si una dubla ca latime, pastrand inaltimea. A fost lucrata in 2011 pe o fotografie din 2008.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.