Se pronunta: “Noi, clasa politica!”

I-am văzut într-un studio pe Petre Roman si pe Adriana Saftoiu plângând pe umerii învățământului românesc, cât de subfinanțat e săracul, cât de subnutrit, cât de trist și de prostuț. Cât de înapoiat. Și spuneau – la un moment dat în cor – cei doi că asta vine din vina clasei politice. Din care ei, surpriză, păreau că nu fac parte! S-au referit de mai multe ori la clasa politică și de fiecare dată acordau verbele din propoziție numai și numai la persoana a treia. Chit că, vag am (pentru unul dintre cei doi politicieni) o simpatie sau am avut cândva, prin anul o mie, o simpatie pentru celălalt, nu pot să trec peste asemenea enormități și să nu le semnalez. Iar, dacă ar fi să nu-i bănuiesc pe cei doi că au făcut probă de demagogie, ar trebui să cred că școala românească nu funcționa bine nici pe timpul lor și că nu au învățat acordul subiectului cu predicatul.

Ca regulă, pentru cei care sunt acum în școală, dacă subiectul e un grup care vă include și pe voi, conjugarea corectă a verbului predicativ se face la persoana întâi plural. Exemple: n-am făcut, n-am asigurat finanțare, am furat banii, ne-am bătut joc, ne batem joc, ne trimitem copiii la școli private….

digi

Arta vizuala in noul ministite Visual

Selectii cu lucrari personale (arta digitala) din minisiteul Visual Art, care are acum si o interfata in limba romana (deocamdata cu o traducere automata Gtranslate+Bing):

Arta digitala

pentru-biserica

“Pentru biserica ” (opera de arta digitală )

Autor: Nicu Ilie Titlu: For the church … / Original (Română) titlu: “Pentru biserica…”; Tehnica: Digital Art / grafica digitale pe suport fotografic sau canvas. Dimensiunile seriei de autor: 3 …;

Seara-ploioasa

Seara ploioasa (Arta digitala)

Autor: Nicu Ilie Titlu: Rainy Evening / Original (Română) titlu: Seara ploioasa Tech: Dimensiunile seriei de arta digitala: Trei exemplare cu autograf 20 × 30 cm Partea …;

Pixopictura I (Video Catalog PDF)

Lucrările digitale de Nicu Ilie, din seria Pixopictura / Pixopainture sunt reunite într-un catalog ediție de bază (PDF), care poate …;

029 Strada veche

Strada veche (grafica digitala)

Autor: Nicu Ilie Titlu: Old Street / (Română) titlu: Strada Veche Tehnica:grafica digitala. Dimensiuni: 20 × 30 cm  O parte din …;

Minisiteul “Visual Art” are un nou design si o functionalitate marita

Siteul Visual Art (cu pagina in limba romana RO – Arta Vizuala), care reuneste galeriile cu lucrari de grafica digitala, fotografie, desene si culori de apa, are un nou design si o functionalitate crescuta.

visual-new

Lucrarile prezentate cuprind date despre caracterul de unicat al lucrarilor prezentate, seriile/colectiile din care fac parte, numarul de exemplare disponibile (daca este cazul).

Babilon, gradina publica a Paradisului

Raiul biblic se afla acolo undeastazi, dupa mai bine de treizeci de ani de razboi aproape neintrerupt, se afla un iad de buzunar: la doar cativa kilometri distanta de Bagdadul lui Saddam Hussein. Textul sfant descrie gradina Paradisului ca fiind inconjurata de patru rauri, dintre care doua sunt fluviile Tigru si Eufrat, iar doua sunt largi canale de irigatii, abandonate inca din antichitate.

Numarul acestor canale, ce curgeau intre Tigru si Eufrat (primul avand un curs cu aproape un metru mai inalt) era unul foarte mare cu 6-7.000 de ani in urma, atunci cand intre cele doua fluvii apareau cele mai vechi si mai importante civilizatii ale lumii: Sumerul, Akkadul, Babilonul, Eridu, Asiria, din nou Babilonul, apoi Seleucia si Bagdadul califilor musulmani, lumina luminii, reunite toate sub un nume generic dat de istoricii Greciei antice.“ Mesopotamia, “Pamantul dintre cele doua fluvii”.

Istorici numerosi, predominant germani, sustin ca toate obiceiurile acestei lumi, toate traditiile si chiar legile stramosesti au fost imprumutate din Mesopotamia. Cetati celebre au aparut aici atunci cand in “batrana” Europa adapostul in pesteri era ultima descoperire mondena. Religiile lumii, roata, animalele domestice, toate sunt contributii ale aceleasi Mesopotamii. Prima civilizatie de prestigiu a fost cea a sumerienilor, pe malul Golfului Persic, la punctul de varsamant al celor doua fluvii.

Pentru opere de arta inspirate de Babilon, vezi Graficante. Pentru harti istorice vezi sectiunea specializata din portalul Regionis
Pentru opere de arta inspirate de Babilon, vezi Graficante. Pentru harti istorice vezi sectiunea specializata din portalul Regionis

Sumerul a fost continuat apoi de o mare galerie de orase-stat, unele despotice, dintre care cel mai cunoscut si cel mai blestemat de neamuri a fost Babilonul, locul unde, dupa traditia biblica, oamenii s-au apucat sa faca un templu atat de inalt incat pe treptele sale ar fi putut urca pana la cer daca Dumnezeul evreilor i-ar fi lasat sa-l construiasca. Dar Yahveh a intervenit atunci si „a incurcat limbile“ celor ce lucrau la constructie, astfel incat acestia nu s-au mai putut intelege intre ei. Mitul corespunde oarecum unei realitati istorice, aceea a numerosilor sclavi de diferite origini, care lucrau in Babilon, oras la fel de mare ca Parisul de astazi, care avea pe la 1500 inainte de Cristos o populatie de peste un milion de locuitori, conform autorilor greci.

La mai putin de 40 km de Bagdad, Babilonul este unul dintre cele mai putin cunoscute orase antice pentru ca ramasitele sale zac inca sub pamant in cea mai mare parte a lor. In ciuda tuturor arheologilor, doritori a se infrupta din cea mai de pret comoara a lumii vechi, ruinele orasului Bab-ili (“Poarta lui Dumnezeu”) sunt prinse sub nivelul apelor freatice, ceea ce face degajarea lor aproape imposibila. Doar un satuc, refugiat la mica distanta de antica glorie a lumii, mai poarta viata prin ceea ce candva a fost centrul absolut al omenirii. Putinele vestigii degajate au parasit in cea mai mare parte a lor nu numai amplasamentele istorice, dar si granitele Irakului, fiind adapostite de muzeele din Germania.

Orasul a fost initial unul micut, aparut acum cinci mii de ani si ramas mult timp in umbra marilor cetati mesopotamiene: Ninive, Assur, Kis. Ascensiunea lui a fost fulgeratoare si a inceput la 1728 i.C., atunci cand marele rege semit, Hammurapi, si-a stabilit aici resedinta. Unul dintre cei mai mari regi ai lumii, Hammurabi a creat un oras pe masura sa, impunand pentru aproape doua mii de ani ca zeu suprem al lumii pe Marduk, zeul care isi avea templul principal in Babilon.

Fluviul Eufrat, capricios in mileniile curgerii sale, si-a parasit, cu putin timp inainte de Hammurapi, cursul si a lasat fara cai de comunicatie si fara resurse de irigatii vechea capitala a regiunii, orasul Kis. A urmat un mileniu de razboaie, cu doua distrugeri complete ale noului oras, Babilon si doua reconstructii din nimic, pana cand urmasii lui Alexandru Macedon au hotarat sa creeze o noua capitala in taramul dintre fluvii, Seleucia, in care au fost mutati cu forta locuitorii Babilonului pentru a o popula. Caramizile de aici au fost material de constructii pentru cinci alte mari orase.

O tacere completa se asternuse peste orasul cel plin de minuni: Turnul Babel (templul ziqqurat ridicat drept casa lui Marduk), gradinile suspendate ale Semiramidei, ziduri de incinta inalte de 30 de metri, o suprafata mai mare decat Munchenul de astazi. Nisipurile desertului il inghitisera complet pana cand, in 1898, dupa 1500 de ani de tacere, arheologii germani ai lui Robert Koldewey au inceput sa alunge desertul din jurul satului Babil. Lucrarile au durat 19 ani si au iesit, incet, la lumina ramasite ale marelui turn, ale zidurilor gigantice, ale templului Esangila (distrus de persi), precum si mai multe cartiere de locuinte. Un singur obiectiv a fost dezgropat aproape intact – o poarta a cetatii sacre inchinata zeitei dragostei, Istar, prin care treceau marile procesiuni ale lumii civilizate. Dar numeroase alte caramizi care purtau stampila manufactoriei din Babilon au fost gasite in zidurile altor orase, de la Seleucia uzurpatoare, la Bagdadul care avea sa domine mileniul urmator ca cel mai mare si mai luminat oras al lumii – Bagdadul califilor.

Nicu Ilie. Publicat in Turism Club. Preluare de pe nicuilie.eu, sectiunea Documentare.

Recunosc, eu am scris “D’ale carnavalului”!

carnavaluluiAm fost surprins sa gasesc pe Scribd (http://www.scribd.com/doc/87238707/D-Ale-Carnavalului) ca piesa “D’ale carnavalului”, pe care eu o stiam scrisa de Caragiale, este, de fapt, scrisa de mine.

Se pare ca un binefacator (semnat ca “Florea Ioncioaia”) a preluat mai demult piesa de pe un site de biblioteca online pe care eu il editam, a facut-o PDF si a postat-o pe Scribd. Nimic rau in asta. Numai ca a uitat titlul si atribuirea corecta a operei. Pentru istorie, sa se consemneze, textul asta, chiar daca imi place si mie, a fost scris totusi cu niste decenii inainte sa ma nasc si ii apartine lui Caragiale.

Pentru conformitate precizez ca nu am scris si nici nu voi scrie Luceafarul de Eminescu, Ion de Rebreanu, La tiganci de Eliade si alte chestii d’astea.

Si, ca sa inchei in tonul titlului, nu am scris eu “Scrisoarea III” si ma distantez ferm si condamn unele idei exprimate acolo.

Pixopictura extended – videoclip

004-Margele
Seria de opere digitale “Pixopictura by Nicu Ilie” poate fi acum vizionata pe youtube, intr-un nou video original, recent incarcat. Selectia cuprinde 98 din cele 101 lucrari din serie.

Pentru catalogul seriei in format PDF (care include si numele si descrierea lucrarilor, vezi Catalogul “Pixopictura I” – editie eBook

Pentru galeria virtuala interactiva 3D (“first release”), vezi: Pixopictura intr-o expozitie virtuala interactiva

Alte detalii si pe siteul multilanguage Visual Art, in sectiunea dedicata operelor de grafica digitala: Pixopictura, digital art by Nicu Ilie. (Vezi si sectiunea in limba romana de pe site)

Exophtalmia – desenele si acuarelele mele

Va invit sa vizionati un film cu o serie de 40 de acuarele si desene ale mele, reunite sub genericul “Exoptalmia”.

In curand voi publica si un catalog cu aceste lucrari, precum si o galerie virtuala interactiva 3D cu seria extinsa a lucrarilor din 2012.
Pasarea-sperantei-si-viermele-indoielii

UPDATE: Catalogul “Exophtalmia”  in format PDF pentru lectura online (prin scribd) si descarcare gratuita.

UPDATE 2: “Exoftalmia core” – galerie interactiva 3D pentru navigare online si offline* pe siteul Graficante.ro – Anabasis, galeria virtuala de arta

*) pentru offline trebuie descarcat si rulat fisierul .EXE

Cheia Bucurestiului

Procentele obtinute de USL in Bucuresti in alegerile din 2012 – locale si parlamentare – cu un scor net de peste 50% si majoritatea mandatelor adjudecate direct, fara redistribuire, da cheia actualului an electoral.

Traditional, PSD domina cateva judete sarace ale Romaniei si suburbiile marilor orase. PDL detine baze electorale stabile in Transilvania si municipiile. Cat priveste Bucurestiul, el era orasul cel mai prooccidental din tara si cel mai de dreapta. Intreaga traditie de 20 de ani a orasului a cunoscut o schimbare in 2012. Care este cheia?

Structura ocupationala a populatiei este cheia evolutiei electorale a orasului. Bucurestiul a devenit dupa 1990 un oras fara pic de industrie, si a capatat un profil metropolitan propriuzis, cu intreaga populatie ocupata, la alb si la negru, in sectorul tertial al economiei: comert, servicii, administrare. Intre toti acestia, bugetarii (fie ca vorbim despre administratiile centrale din ministere si “deconcentrate”, fie despre medici si profesori, fie militari si politisti, fie despre alti functionari si beneficiari de sinecure) reprezinta grupul cel mai numeros si mai compact. Intregul grup a avut interesele afectate major de deciziile economice ale guvernarii PDL si spera ca USL isi va permite o alta linie politica in ceea ce ii priveste. Anterior, guvernarile se exercitasera destul de netru asupra acestui grup electoral, niciun partid neindraznind sa provoace, prin reforme legitime sau nelegitime, birocratia si bugetarii Bucurestiului. In timp, grupul electoral fusese astfel protejat de catre toti politicienii si se transformase astfel in massa critica ce inclina Bucurestiul de partea dreptei. Cu atat mai mult se constata nemultumirea acestui segment cu cat el a participat la vot, masiv, dintr-o dorinta revansarda.

Celelalte populatii ale Bucurestiului sunt, prin interese si traditie, foarte polarizate. Pensionarii voteaza legitim cu stanga, iar reprezentantii mediului de afaceri, precum si angajatii din sectorul privat, sunt un public predominant de dreapta (cu mici amenzi legate de etatismul multor afaceri, care sunt construite in spatele unor contracte cu statul – in ceea ce ii priveste pe antreprenori; iar in ceea ce ii priveste pe angajati, unii, indeosebi cei mai putin calificati, resimt ca influenta negativa asupra lor plafonarea unor salarii minime pe economie). Iar ca prezenta la vot – pensionarii au participat, in virtutea obisnuintei si reflexelor care le-au fost create in comunism. In schimb, reprezentantii economiei reale n-au participat, ca urmare a unei nemultumiri de substrat fata de performantele economice ale PDL si ca urmare a unei campanii ARD lipsite de program politic.

Bugetarii au devenit astfel cheia Bucurestiului si, in conditiile pierderii de performanta a economiei reale pe fondul crizei economice, cheia intregii Romanii. Dupa 2000, din nou tara apartine salariatilor la stat. Ceilalti, gura mica in urmatorul an, cat va rezista USL-ul unit!

Nu, nu politicienii sunt cum e tzara, tzara e cum sunt politicienii

Aud in repetate randuri de la diversi candidati invitati prin diverse studiouri ca printre ei s-ar afla si oameni de proasta calitate, chiar si printre colegii lor de partid, accepta unii. Dar asta s-ar datora proastei calitati a tzarii. “Politicienii sunt cum e tzara”, spun ei in incercarea de a culpabiliza electoratul pentru toate viciile lor.

Spre deosebire insa de electorat, politicienii sunt (ar trebui  sa fie si, cu siguranta, vor fi) responsabili. (Cel putin in sensul ca vor fi trasi la raspundere). Mocirla morala in care evolueaza Romania actuala se datoreaza exclusiv politicienilor si va fi decontata de acestia – poate nu la alegerile de poimaine, dar cu siguranta intr-un viitor nu foarte indepartat.

Poate tzara merge din rau in mai rau. Poate romanii nu au cele mai corecte atitudini, poate n-au o educatie de calitate, poate nu sunt suficient de moderni, poate nu au cele mai bune valori cardinale. Dar toate acestea sunt vicii pe care politicienii le-au promovat in populatie. Ei nu sunt simpli spectatori. In fisa postului unui om politic elementul central este asigurarea unor conditii decente de viata populatiei. Responsabilitatea majora a unui politician este aceea de a crea si de a promova valori culturale, legislative si economice care sa ajute populatia.

Semidoctii si oamenii de o calitate dubioasa care populeaza actualele liste electorale se datoreaza actualului sistem de partide, care promoveaza o centralizare excesiva si lipsa oricaror forme de democratie interna in asemenea organizatii. Am inlocuit partidul-stat cu o colectie de partide-stat. Iar de la centre, constant, se promoveaza slugarnicia in defavoarea valorii. Lipsa de calitate umana a politicienilor care exercita controlul asupra unor asemenea aparate politice, masive si a-tot-devoratoare, este sursa viciului moral si a tuturor disfunctiilor economice din tzara.

Politicienii polueaza tzara prin demagogie si prin lipsa principiilor. In tzari mai inculte, mai incipiente, Titu Maiorescu sau Bratienii reuseau mari performante politice in epoca lor, actionand cu discenamant, corectitudine si inteligenta. Actualii politicieni sunt incapabili de asa ceva. Exceptiile nici nu se numara, atat sunt de putine si de lipsite de influenta. Oamenii politici sunt de o foarte proasta calitate umana, iar asta nu o pot arunca in spatele electoratului. Trebuie sa si-o asume. Pana cand un politician nu va spune “Sunt o lichea si mint!” nu se va schimba mare lucru. Pana cand procuratura nu va imparti suficiente catuse in guvern si in consiliile judetene, nimic bun nu se va intampla. Pana cand un grup sanatos din electorat nu va spune “stop” si pana cand UE nu va stabili sanctiuni dure contra Romaniei si contra politicienilor ei, nimic bun.

Nu politicienii sunt ca tzara, tzara e ca politicienii. Romanii vor fi prosti atat timp cat sunt condusi de prosti si de inculti. Daca ticalosenia si impostura sunt valorile pe care le promoveaza politicienii, asta e, tzara o sa le semene.